Begynnelsen på den Himmelske helligdomstjenesten.Etter å ha gitt Sitt liv kunne Han gå videre med frelsesplanen og da inn i Det Hellige. Det var ingen inngang til Det Hellige og videre Det Aller Helligste utenom først å ha gått gjennom porten, forbi alteret og renselseskaret. Det var kun èn inngang til tabernaklet. Og vi vet at det jordiske tabernaklet var "avbildet og skyggen av de himmelske ting, slik Moses fikk guddommelig befaling om da han skulle til å oppføre tabernaklet. For Han sa: "Se til at du lager alle ting etter det forbildet som ble vist deg på fjellet," Heb.8:5. Nå har vi nettopp omtalt symbolene for vårt kristenliv,
men disse gjenstandene i tabernaklet var også symboler på Jesu
tjeneste som vår Øversteprest. Jesus var både Øversteprest
og offer. Igjen finner vi symbolene i den første avdelingen (det
helligste) i tabernaklet; Skuebrødsbordet, lysestaken med oljen
og røkelsesalteret.
Jesu død på korset var oppfyllelsen av alteret og renselseskaret
i helligdomstjenesten men ikke siste del av helligdommen; rensingen av
helligdommen som foregår i Det Aller Helligste. Men "sannelig, vårt
Påskelam er slaktet for oss; Kristus," 1.Kor.5:7. Jesus kunne ikke
da ha begynt Sin tjeneste i Det Aller Helligste. Heller ikke var Jesu død
på korset hele forsoningen. Offeret var fullkomment, men forsoningen
var ikke avsluttet der. "Ved syndofringene gjennom året, ble en stedfortreder
godtatt i synderens sted, men BLODET fra offeret hadde ikke gjort full
SONING for synden. Det hadde bare skaffet til veie middelet ved hvilket
synden ble overført til helligdommen," PP, 355-358.
Hva representerte egentlig den store forsoningsdagen?1. soning ved syndofferet 2. soning ved helligdommen 3. soning ved syndebukken 1.Steg: Soning ved syndofferet: Et syndoffer blir tatt fram for å dø i stedet for synderen. «så skal han slakte bukken til syndofferet for folket, føre blodet av den innenfor forhenget» 3.Mos.16:15 Siden synden var blitt overført til helligdommen, måtte det gjøres soning i helligdommen. Altså: synden måtte fjernes fra helligdommen. 2.Steg: Soning og rensing av helligdommen. «blodet..ble jo båret inn for å GJØRE SONING i helligdommen,» 3.Mos.16:27. «så skal det gjøres soning for det Aller Helligste,» 3.Mos.16:33. 3.Steg: «Når han har fullført soningen for helligdommen, Åpenbaringsteltet og alteret, skal han komme fram med den levende bukken.» 3.Mos.16:20 «Men den bukken loddet falt på for å være syndebukk, skal stilles levende fram for Herrens åsyn. Det skal GJØRES SONING ved den, og så skal den sendes ut i ørkenen som syndebukk,» 3.Mos.16:10. Vi ser at det er tre ledd. Og disse tre leddene utgjør tilsammen hele forsoningen. Første del skjedde på korset. Hele Bibelen vitner om at Jesus var syndofferet. Andre ledd, rensingen av helligdommen og Det Aller Helligste forteller profeten Daniel at skjedde etter de 2300 aftener og morgener. (Vi går nærmer inn på dette om litt...) Og tredje ledd vil skje når vår Øversteprest avslutter arbeidet i Det Aller Helligste i himmelen. Som ved kopien av frelsesplanen vist ved den jordiske helligdomstjenesten, vil synden bli lagt på syndebukken, satan som vil bli bundet til avgrunnen/ødemarken og senere tilintetgjordt. (3.Mos.16:20-21 & Åp.20:1-3) De første to trinnene i frelsesplanen/soningen fjerner ikke synden
men overfører den bare: - fra synderen til Offeret - ved Offerets
blod som blir båret inn i helligdommen blir den overført til
djevelen som til slutt blir tilintetgjort. Først ved det tredje
ledd stopper overføringen og synden blir borte for godt. Hvorfor
3 ledd for å fri synden fra synderen? Hvorfor er ikke korset alene
nok?
Skjer ikke den første del av soningen, som er Kristi død,
faller alle de andre leddene vekk av soningen. Korset er viktigst, men
Kristi gjerning er mer enn å dø for oss. Han må også
utføre resten av soningsplanen. Derfor blir Jesus i tillegg til
å bli kalt «soningen for våre synder,» 1.John.2:2.
altså syndofferet, også kalt for vår «Yppersteprest»
(Hebreerbrevet)
Første ledd i soningen blir gjort for å i det hele tatt
kunne tilby oss frelse. Synden blir deretter overført til helligdommen.
Hva er så formålet med å overføre det til helligdommen?
Hvorfor kan den ikke bare legges rett på satan som er det tredje
ledd i soningen?
Bibelen vitner om at syndene våre er skrevet opp i en bok. «Og
de døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene,
etter sine gjerninger,» Åp.20:12. Dette fordi mennesker som
elsker synd og urettferdighet «skal ikke arve Guds rike,» Gal.5:21.
Det må skje en undersøkende rettssak før Jesu annet komme slik at det blir klart hvem som skal bli tatt med og hvem som skal dø. Ved å studere Daniel 7:10, vil vi også kunne se at dommen foregår før Jesu annet komme. Jesus har tilbudt soning for alle mennesker, men ikke alle mennesker vil ta imot. De som ikke oppriktig angrer sin skyld og godkjenner lovens rett til å ta livet av overtrederen, godkjenner heller ikke Jesu stedfortredende død for dem. Saken til hvert menneske som påberoper seg Jesus vil bli tatt opp, men Jesus har sagt at: «ikke alle som sier til Meg: «Herre, Herre», skal komme inn i himelens rike,» Matt.7:21. Derfor må det skje en undersøkende dom. Hvem har virkelig angret sin skyld? Hvems navn skal oppføres i «livets bok» og hvem skal strykes ut av den? (2.Mos.32:32-33, Salm.69:29, Åp.20:12) Jesu gjerning som vår Øversteprest ved rensingen av helligdommen
er å framstille Sitt Blod som forsvar for hvert enkelt angrende individ.
Når individets sak blir tatt opp, vil vår forsvarer og Øversteprest
enten si; «Jeg kjenner denne personen. Se, Jeg har gitt Mitt Blod
i stedet for hans for at han kan få komme der Jeg er,» eller
«Jeg kjenner ham ikke.»
Det andre ledd i soningen, rensingen av Det Aller Helligste, tillhører
helligdomstjenesten i himmelen, den sanne store forsoningsdagen, og kunne
ikke skje på jorden. Kun første del av helligdomstjenesten
og forsoningen kunne skje utenfor "Den Himmelske Port."
Jesu død på korset var bare en del av frelsesplanen. Jesus
tilhørte den Himmelske helligdommen, likevel skulle Han ikke dø
i Himmelen. "For offerdyrenes kadavre blir brent utenfor leiren, etter
at ypperstepresten har båret blodet deres inn i helligdommen til
sonoffer. Derfor led også Jesus utenfor porten, for at Han kunne
hellige folket med Sitt eget blod," Heb.13:11-12. Jesus døde utenfor
den Himmelske porten, her på jorden og "Derfor, brødre, har
vi frimodighet til å gå inn i helligdommen ved Jesu blod,"
Heb.10:19.
Når gikk Han så inn i Det Aller Helligste?Jesus gikk inn i det Aller Helligste i 1844 og "det ble satt troner fram, og Den gamle av dager satte seg. Hans klær var hvite som snø, håret på Hans hode var som ren ull. Hans trone var som flammene av ild, hjulene på den var brennende ild. ….Tusen ganger tusen gjorde tjeneste for Ham. Ti tusen ganger ti tusen stod framfor Ham. Retten ble satt, og bøker ble åpnet," Dan.7:9-10. Siden profetiene som er blitt beskrevet i verset før Dan. 7:9-10, ikke hadde skjedd da Jesus døde på korset, men lenge etter, vet vi at retten ble satt lenge etter Jesu død, men også en tid før Han kommer igjen. Mange mener at når det står at Jesus satte Seg ved Guds høyre hånd etter oppstandelsen, skjedde dette i Det Aller Helligste. Det er ikke noe fundament for en slik tro bortsett fra gjettninger. Bibelen røper dermed: "sju ildfakler brenner foran tronen," Åp.4:5. De syv ildfaklene er ilden fra den syvarmede lysestaken som er plassert i Det Hellige. Helligdomstjenesten vitner klart om at lysestaken med ilden som alltid skulle brenne aldri sto i Det Aller Helligste og skulle aldri flyttes dit. Derfor var tronen beskrevet i Åp.4 plassert i Det Hellige i den himmelske helligdommen. Videre får vi ennå en bekreftelse på at Guds trone ikke sto i Det Aller Helligste før 1844.
Deretter "ble Guds tempel i Himmelen åpnet, og Hans paktsark kunne ses i Hans tempel. Og det kom lyn, bulder, torden, jordskjelv og veldig hagl," Åp.11:19. Så lenge Jesus står i det Aller Helligste, blir det gjordt soning for vår skyld. Nådedøren stenges når Jesus går ut av Det Aller Helligste og da er det heller ikke noen som kan gjøre soning for vår synd. Derfor sier Han på den tid; "Den som gjør urett, la ham fortsatt gjøre urett! Den som er uren, la ham fortsatt være uren! Den som er rettferdig, la ham fortsatt være rettferdig! Den som er hellig, la ham fortsatt være hellig!" Åp.22:11. Kun en gang i året ble blodet sprinklet på Paktsarken som inneholdt loven. Den Himmelske Arken, originalen med loven, befinner seg i Det Aller Helligste i Himmelen hvor den undersøkende dom foregår og hvor Jesus bærer fram Sitt blod som soning for de som omvender seg. Jesu blod ble sprinklet på den jordiske Paktsarken, men dette kunne ikke representere "Den Himmelske Forsoningsdagen." For i den himmelske forsoningsdagen vil originalen bli brukt. Så hva betød det da at Jesu blod rant ned på "kopien" her på jorden? Om det ikke skulle representere den himmelske forsoningsdagen, hva representerte det da? Fortsett å lese i del 4
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 25 (7.årgang 3/1999) |
|