Mens Vi Venter

 

En hebraisk skrifttavle fra ca.10 år før Jesu fødsel skaper visst endel  opprør i bibelske og arkeologiske kretser. Skriften på steintavlen antyder nemlig at en Messias vil stå opp fra de døde etter tre dager.

Den israelske professor Knohl har etter nye intense studier av steintavlen skapt ny debatt om Messias-skikkelsen og forbindelsen mellem jødedom og kristendom i oldtiden. Bildet av steintavlen ble offentliggjort i sommer. – (AFP/Scanpix).

Steintavlen er også kalt Gabriels åpenbaring, fordi hans navn går igjen på steintavlen. Det er en kalkstenstavle med 87 hebraiske linjer, som er blitt funnet i nærheten av Dødehavet  i Jordan. Tavlen blir av forskere datert til cirka 10 år før Jesu fødsel, så hvis innskripsjonen virkelig handler om Messias, vil den bidra til en revurdering av både det populære og det vitenskapelige syn på Jesus, da den antyder, at beretningen om hans død og oppstandelse ikke var unik, men bare en del av den anerkjente jødiske tradisjon på den tid. Slik skriver i hvert fall mange kristne medier.

Vitenskapsfolk sier også at tavlen er et sjeldent eksempel på blekkskriving fra området. En slags dødehavsrull i stein. Bokstavene er skrevet med blekk og ikke inngravert. Noen steder er steinen knekket og noen steder er skriften bleknet så mye av budskapet kan være åpent for debatt. Det vil ennå ta en stund før den er endelig ferdigtolket og man kan komme med en konklusjon om hva det egentlig står på den.
Daniel Boyarin, professor i Talmud-kultur ved Berkeley-universitetet i California, mener, at steinen er et bevis på at Jesus best  kan fortolkes ved å studere den jødiske historien fra hans tid.

Noen kristne vil finne det sjokkerende, fordi det utfordrer det unike i deres tro og teologi, mens andre vil bli beroliget av å være en tradisjonell del av jødedommen, sier Daniel Boyarin til ReligionNewsBlog.com.

Carsten Vang, lektor i Gammeltestamente ved Menighetsfakultetet i Århus og ekspert i arkeologi, kaller det et bemerkelsesværdigt funn.
Hva står det så på steintavlen?
De første 16 linjer lyder slik:
7.   [… ]Israels sønner …[…]…
8.   […]… […]…
9.   [… ] yhw[h …] s ord…[…]
10. […]…Jeg/du spurte …
11. yhwh, du spurte meg. Så sier herren, hærskarenes Gud:
12. […]… fra mitt(?) hus, Israel, og Jeg vil fortelle om Jerusalems storhet(er
13. [Så] sier yhwh, Herre over Israel: Se, alle nasjoner er
14. … imot(?)\til(?) Jerusalem og …,
15. [e]n, to, tre, førti(?) profeter (?) og de tilbakekomne(?),
16. [og]  Hasidin(?). Min tjener, David, spurte framfor Efraim(?)h

Den omdiskuterte linjen om de tre dager lyder slik i sin sammenheng:
18. [y]hwh  Israels Herre  : …
19. helligjør(?) Israel! Innen tre dager skal du vite , det(?)\for(?) Han sa,
20. yhwh hærskarenes Herre, Israels herre: Det onde brytes (ned)
21. for rettferdighet. Spør meg og jeg vil fortelle deg hva denne dårlige planten er,
22. lwbnsd/r/k (=? [for meg? For å frigjøre? Du står, budbæreren/engelen.. Han
23. … (= vil ordinere deg?) til Torah(?). Velsignet være Herligheten (Schekina) til yhwh Herren,  
Og: 53. på\imot Hans/Mitt folk. Og …[…]…
54. [… ]tre dager (?). Dette er  (det) som(?) …[… ]Han(?)  

Engelen Mikael er nevnt en gang og engelen Gabriel tre ganger.
77. Hvem er jeg(?), Jeg (er?) Gabri’el …(=engelen?)… […]
78. Du(?) vil frelse dem …[…]…
79. Foran deg, de tre te[gn]s(?), tre …[….]
80. På tre dager …, Jeg, Gabri’el …[?],
81. the Prince of Princes, …, narrow holes(?) …[…]…

Innskripsjonen handler helt klart om Messias, slik andre dødehavsruller også gjør. Det spesielle her er at det kan se ut som om noen har fått et profetisk budskap via engelen Gabriel, som forteller om den kommende Messias. Tydeligvis var det få jøder som da lyttet til dette budskapet, kanskje de få var de som tok imot Ham?

David the servant of yhwh[ …]…[…]
73. the heaven and the earth. Blessed be …[…]
74. men(?). “Showing mercy unto thousands”, … mercy […].
kilde:schelde@kristeligt-dagblad.dk
+ diverse internettsider om funnet.


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 53 (16. årgang) 3 / 2008
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no