Mens Vi Venter

 

 

Finnes det virkelig en djevel?

Kan det være at vi sitter med et feil bilde av hvem djevelen eller Satan er? Kan dette være en del av Satans store forførelse? Og hvordan kan vi stå imot ham hvis vi ikke engang er sikker på hans eksistens?

Adam og Eva ble advart om at Satan oppholdt seg på jorden, men likevel, da Eva møtte ham, ble hun forført av hans milde og hyggelige vesen som appellerte til henne. En forfatter vi tror var inspirert av Gud, Ellen G. White, skriver: ”Hadde hun (Eva) blitt tilsnakket av en engel, så ville hennes frykt ha vært stor, men hun hadde ikke trodd at den fascinerende slangen kunne være et medium for den falne fienden.” (Patriarker og Profeter s. 54.)
Satan vil alltid prøve å fremstå som noe annet enn det han er, for hvis han skulle gi seg ut for å være den engelen som bibelen forteller at han er, ville ingen ha hørt på ham. Det at vi i dag er åpne for å tale med engler og tale med våre døde er et resultat av Satans påvirkning. Bibelen er veldig klar i sin tale om at spiritisme er fra djevelen, (3. Mosebok 19:31), og at vi ikke skal ha noe med det å gjøre.
De aller fleste har ikke kunnskap om hva Bibelen sier, derfor er de ikke redde for å prøve ut åndemanere, spåmenn og klarsynte, og når de gjennom dem får oppleve mirakler, vil de aldri mistenke at djevelen kan stå bak noe som virker så ”godt”. Om det er en rød djevel med hale, horn og høygaffel du tror på, eller om det bare er en slags negativ kraft som forstyrrer balansen i universet, så er Satans bedrag like effektivt. Vi forventer ikke å møte ondskapens makter forkledd som noe veldig godt!
1. Peter 5:8 ”Vær edrue, våk! Deres motstander djevelen går omkring som en brølende løve og søker hvem han kan oppsluke.”
Dette er ikke en tom advarsel! Hvis vi ikke forbereder oss ved å lese hva Bibelen sier, er ytterst forsiktige og hele tiden ber Gud om å befri oss fra det onde, vil denne brølende løven oppsluke oss. Bibelen forteller at engler kan ta på seg en form av mennesker så vel som slanger. ”Glem ikke gjestfrihet! for ved den har noen uten å vite det hatt engler til gjester,” Heb. 13:2.
Alt nevnte forfatter, Ellen G. White skriver: ”Satan vil bruke enhver anled-ning til å føre mennesker bort fra deres samarbeid med Gud. Han og hans onde engler som falt med ham, vil vise seg på jorden som mennesker og søke å forføre. Guds engler vil også vise seg som menn og kjempe imot djevelens planer. Vi har vår del å spille i alt dette”. (Manuscript Releases 8:399.)
Engler har veldig stor makt. De kan ta form som både dyr og mennesker og muligens alt mulig annet også. Vi kan alle ha sett engler, både gode og onde, uten å være oppmerksomme på det. Men bli ikke bedratt! Satan eksisterer og er der ute sammen med alle sine ånder/engler.
Satan er ikke noe ”mer” enn en skapt engel, Han var en mektig Kjerub står det i Bibelen, Esekiel 28:14.15, og vi må ikke glemme at han fremdeles er en engel.
Han ble skapt langt bedre enn menneskene, og eksisterte fra før synden kom inn i verden. Han er mektigere og smartere enn vi kan forstå, og han har også en kraft som vi ikke kan fatte. I Jobs bok leser vi at Satan har kraft til å slå mennesker med sykdommer, hvis ikke Gud hindrer ham.”Da sa Herren til Satan: Se, han er i din hånd; spar bare hans liv! Så gikk Satan bort fra Herrens åsyn, og han slo Job med onde byller fra fotsålen til issen,” Job. 2:6-7. Vær oppmerksom på at hvis Satan kan gi oss sykdommer så kan han nok også fjerne sykdommene han har gitt oss. Helbredelse alene, er derfor ikke i seg selv et bevis på Guds kraft. Alt må prøves med Bibelen for å se om det er fra Herren!
I Johannes Åpenbaring leser vi at han har kraft til å utføre mirakler. ”Og …. gjør store under, så at... endog ild... faller ned fra himmelen på jorden for menneskenes øyne, Åp. 13:13.” Vi vil ikke kunne greie å stå imot Satan på egen hånd fordi han kjenner til hvordan menneskene fungerer og hva som påvirker dem. Han har jo også 6000 år med erfaring i å lære seg de beste metodene til å lure og bedra mennesker.
Vi leser at da Satan ble kastet ut av himmelen, tok han med seg 1/3 av alle englene ”med sin hale”. I Bibelen kan vi finner ut hva som er ment med dette bilde. ”Eldste og aktet mann er hodet, og en profet som lærer løgn, er halen”, Jes. 9:15. Satan greide ved sine løgner og forvirringer å lure 1/3 av alle englene selv om disse hadde en god forbindelse til Gud og er mye klokere enn oss.
Tenk deg den enorme kampen som finner sted rett rundt oss, men som vi ikke kan se. Satan visste at Jesus skulle bli født og han gjorde alt i sin makt for å utrydde Ham. Med Jesus hadde det holdt at han bare fikk Ham til å synde en eneste gang, siden Jesus måtte være et ”lytefritt lam”. Satan gikk ut til makter og myndigheter for å påvirke dem til å gjøre de mest grusomme handlingene.
Satan ”eide” nesten alle de åndelige lederne i Israel, derfor var de under Satans kontroll. Det samme gjelder også Romerriket. Satan lot ikke noe være uprøvd i kampen mot Jesus. Han ga aldri opp kampen, og fikk til slutt drept Kristus ved å lede folket til å korsfeste ham. Det at dette var en del av frelsesplanen, hadde nok ikke Satan helt forstått, selv om han også sikkert er en flittig leser av skriftene.
Han kom selv for å forføre Jesus i ørkenen. Dette var så viktig for Satan at han ikke stolte på noen av sine falne engler til å gjøre den jobben. Han greide ikke å få Jesus til å synde verken da eller senere. Korset er det som er grunnlaget for at satan ble kastet ut: ”..Ve jorden og havet! for djevelen er faret ned til dere i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid,” Åp. 12:12.
Kampen er allerede vunnet ved at Jesus seiret, og dette har ført til Satans enorme vrede. Nå gjør han alt han kan for å ødelegge Guds folk i stedet. ”Og dragen blev vred på kvinnen og drog avsted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, dem som holder Guds bud og har Jesu vitnesbyrd”, Åp. 12:17.
Det betyr ingenting for Satan hvordan han får deg til å synde. Med en gang et menneske virkelig angrer sin synd, ber om tilgivelse, og setter sin lit til Jesus, vil Satan sette inn sitt verste forførende angrep. Det kan føre til at mennesker blir motløse, og at åndelige ledere ofte forkynner at vi ikke kan slutte å synde når Kristus bor i oss med sin kraft. Men Jesus sier veldig klart at vi må vende om, slutte å gjøre de onde gjerningene og at hans kraft er nok til at vi kan holde ut i fristelse og lidelse. Han vil fri oss fra syndens lenker, men hvis vi bare fortsetter å sette lenkene på oss selv igjen, vil det en dag være for sent. Vi må da selv ta syndens straff, som er døden, i stedet for at Jesus tar den straffen for oss. ”Vend om fra deres onde veier og deres onde gjerninger!”, Sak. 1:4.
Men endog nu, sier Herren, vend om til meg med hele deres hjerte og med faste og gråt og klage,” Joel 2:12. ”Ja, gi akt på ham som tålmodig har lidt en slik motsigelse av syndere, så dere ikke skal gå trett og bli motløse i deres sjeler!”, Heb. 12:3. ”For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet”, Heb. 2:18. ”En disippel er ikke over sin mester, men enhver som er full-lært, blir som sin mester”, Luk. 6:40.
Satan og hans engler er tilstede her på jorden like sikkert som menneskene er her. Vi har en sterk motstander og vi må ikke bagatellisere dette faktum. Jeg avslutter dette innlegget med et sitat fra boken til en person som nesten holdt på å bli en satanist. Han fikk se mye av den kampen som foregår rundt oss og skriver det følgende:
”Vi gikk ned trappen og inn i et stort og fint møblert rom, som åpenbart ble innredet av dyktige interiørarkitekter og dekoratører. Vakre, langhårede tepper kilte føttene. Dempet, velgjørende musikk fengslet ørene mine, alle ting skulle ta sansene til fange. Jeg tror likevel at det var de mange skjønne oljemaleriene som mest vakte min oppmerksomhet. På veggene hang det 75 malerier i størrelse 120x70.
”Hvem er alle disse ærverdig utseende personene på disse maleriene?” spurte jeg satan-presten.
”De er guder”, svarte han. ”Hoved-rådgiverne regjerer over legioner av ånder. Etter at de gjorde seg synlige, så vi kunne fotografere dem, malte vi bildene av dem,” svarte presten.
I enden av rommet stod et stort alter, og over det hang et maleri i full kroppsstørrelse av en meget majestetisk utseende mann, og jeg spurte hva han het. ”Dette bildet er innviet til mesteren for oss alle, han heter Gud er med oss.”
Den fremstilte personen uttrykte karaktertrekk som åpenbarte høy intelligens. Han hadde en høy panne, gjennomtrengende øyne, og en holdning som gjorde inntrykk av at han var en handlekraftig person med stor verdighet.
Til sist spurte jeg: ”Betyr det at dette maleriet er et riktig bilde av satan?”                                 ”Ja, det er et riktig bilde,” sa han -  mens han smilte og tilføyde: ”Du må unnskylde at jeg morer meg litt. Men tro meg, jeg smiler ikke av deg eller av at du er overrasket. Jeg morer meg over tanken på at det har lykkes de demoniske åndene så godt å skjule deres sanne identitet, slik at de kristne - selv i vår vitenskaplige alder med fremskritt og utdannelse - ennå tror på teorien om at han har horn- og hestefot.” Deretter forandret hans ansiktsuttrykk seg i det han fortsatte. ”Det er ytterst alvorlig og viktig at den nye gene-rasjonen av i dag ikke mister troen på at mesteren og hans medarbeidere ikke virkelig eksisterer. Kun på den måten vil de være i stand til å regjere fremgangs-rikt over denne planetens beboere i de årtier som ligger foran oss. Det er ikke noe som åndene er mer interessert i, som det å gjøre alle mennesker til medlemmer av Satans kommende rike.”
Kilde: Roger Morneau i boken ”a trip into The Supernatural” på dansk: ”Den mystiske verden”.  se også intervju med Roger Morneau her: http://www.youtube.com/watch?v=JCd0qNbinWI&feature=related


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 57 (18. årgang) 2/ 2010
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no