Mens Vi Venter

 

 

Populær tviler

Statskirkeprest Bjørn Eidsvåg har aldri vært mer populær i liberale miljøer enn etter at han sto fram og erklærte at han ikke lenger kan kalle seg kristen, og at han ikke tror på Jesus som menneskets Frelser.

Jeg kan ikke bruke ord som personlig kristen lenger”, sier han i et intervju til Aftenposten, ”men vil fortsette å kalle meg troende”. Han sier: ”Det å tro på noe er et prosjekt jeg heier på, men jeg knytter det ikke til Jesus og en tanke om frelse”. Han mener at alle religioner er på søken, men ingen har funnet eller kommer til å finne svarene.

”Jeg blir like nedslått hver gang noen kommer med bastante svar”, sier Eidsvåg, ”for svarene finnes jo ikke. De er heller ikke noe å finne i bibelen. Poenget er at ingen vet, og det må vi alle leve med”. Han mener at den kristne kirke burde hjelpe mennesker til å stille alle spørsmålene, men ikke prøve å finne noen svar, for de finnes ikke.

At kjendisen Eidsvåg ikke klarer å tro og ikke har personlige erfaringer som gjør at troen blir reell, er noe vi må registrere og respektere. Litt skuffende er det at han i intervjuene han har gitt med media, er så kjapp til å klandre dem som ikke følger ham i hans tvil. Kan det være at noen har funnet og vet det Bjørn ikke har funnet og vet? Det er greit å hevde at han selv ikke tror at det finnes noe svar og at tvilen er troens grunnmur, men mange sitter med både kunnskap og erfaring som gjør troen på Guds eksistens og Jesu nærvær langt mer objektiv enn Bjørns tvil.

De mer liberale foretrekker ofte spørsmålene mer enn svarene. De er ikke opptatt av å forske og oppdage, men av å skape avstand til dem som har funnet. De liker ofte ikke Bibelens profetier og Jesu forutsigelser om endetiden, for disse framtidsutsiktene forplikter troen. De sjarmeres gjerne av myten om at den fullkomne intellektualitet demonstreres av den fullkomne uvitenhet. Det utrolige er at det nettopp er bibelen som tilbyr den eneste helbredende behandling for tvilisme.
Vi tror at Bjørn Eidsvåg kommer til å bli ennå mer populær i framtiden enn han var i tiden som har gått, og det kommer til å være de liberale kristne miljøene og de ”halvkristne” kirkekonsertene som vil dominere i hans kalender.
Jesus sa: “Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg”. Joh.14:6


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 59 (19. årgang) 1/ 2011
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no