"Så hørte jeg en av de hellige tale og en annen hellig sa til ham som talte. For hvor lang tid gjelder synet om det stadige offer og det ødeleggelse frafall at både helligdom og hær overgis til nedtredelse? Og han sa til meg: To tusen aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin rett igjen." Dan 8,14.
Når skal dette skje?
Det var en liten gruppe troende som ventet på Jesu gjenkomst, som senhøstes 1844 på nytt vendte seg til Bibelen, for å finne ut hvorfor Jesus ikke hadde kommet til den tid man hadde forventet. De undersøkte først profetien om de 2300
dager og fant ugjendrivelige bevis for at de begynte i 457 f. Kr. og endte
i 1844 etter Kr. En av oldtidens historikere, Ptolemeus, hadde laget en
oversikt over kongerekkene i oldtiden med nøyaktig angivelse av
den tid hver enkelt konge hadde regjert og i tillegg omtalt ca. 20 solformørkelser
og tidfestet disse til de respektive kongers regjeringsår. Og astronomene
hadde regnet ut at hans opptegnelser stemte overens med deres observasjoner.
Derfor var utgangspunktet for de 70 uker som er første del av de
2300 dager, kong Artaxerxes 7.år, uangripelig. Dessuten stemte profetien
om Jesu fremtreden og død ved slutten av de 70 uker til fullkommenhet.
Syndens vei gjennom helligdommen Synderen kom til helligdommen med sitt offer, han skule legge sine hender på offerdyrets hode og derved overføre sin synd til offeret og så skulle han ta offerets liv. Dette skulle vise at han erkjente sin delaktighet i skylden for den kommende frelsers død. Den tjenestegjørende presten tok så blodet og strøk noe av det på brennofferalterets horn og tømte resten ut ved alterets fot. Alteret representerte korset. Nå var synden fjernet fra synderen, han hadde fått tilgivelse, men synden hadde ikke opphørt å eksistere. Den var overført til alteret (korset), som var det sted forsoningen begynte. Dessuten skulle presten spise av offerkjøttet og på den måten påta seg synden og bære den inn i helligdommen. Ved offer for en prest eller for hele menigheten skulle blodet bæres inn i helligdommen og presten skulle stenke blod syv ganger foran forhenget som skjulte arken med lovens tavler, han skulle også stryke blod på hornene til røkofferalteret som sto i det hellige. Resten av blodet skulle tømmes ut ved brennofferalterets fot. Disse seremonier skulle vise at synden var fjernet fra synderen, presten og menigheten. Men synden var ikke utslettet, den ble oppbevart i helligdommen. Forsoningsdagen På den dag som kalles den store forsoningsdagen
og som er beskrevet i 3.Mos.16.kap. skulle helligdommen renses. De synder
som i årets løp var samlet i helligdommen skulle fjernes.
Dette foregikk ifølge 16.kap. på følgende måte:
Aron, ypperstepresten, var den eneste som hadde lov til å gå
inn i det Aller helligste, men bare en gang i året, på den
store forsoningsdag. Han skulle foreta en spesiell renselse av seg selv
og deretter bringe et offer for seg selv og sin familie, for at han i fullkommen
renhet kunne bringe det offer som symboliserte Guds Sønns offer.
Israels menighet skulle fremstille to geitebukker som det skulle trekkes
lodd om, en for Herren og en for Asasel. Bukken for Herren ble slaktet
og Aron skulle bære blodet inn i det Allerhelligste og stenke blod
7 ganger på og foran nådestolen. Før han utførte
denne seremoni måtte han brenne røkelse så røkelsesskyen
tilslørte Guds herlighet, ellers ville han ikke overleve. Når
han var ferdig i det Allerhelligste gikk han ut i det hellige, der han
skulle stryke blod på hornene til røkofferalteret og så
gikk han ut til brennofferalteret der han skulle stryke blod på hornene
og sprenge blod på selve alteret. Ved disse seremonier gjorde han
soning for helligdommen og fjernet alle de synder som var oppbevart der.
Når dette var utført ble bukken for Asasel ført frem
og Aron skulle legge begge sine hender på bukkens hode og bekjenne
over den alle israels barns synder og misgjerninger. Så ble bukken
som nå bar alle Israels barns synder på seg, sendt ut i ørkenen
for å omkomme. Helligdommen var renset.
Livets bok Dette koblet de bibelstuderende sammen med Dan.8,14 og Heb.9,23 og kom til dette resultat: Guds engler fører regnskap med alle mennesker,
hva de gjør både godt og ondt. Alle menneskers livsregnskap
finnes i himmelens bøker. (Om det er på data, video eller
enda mer avanserte metoder vet vi ikke). Alle mennesker er på grunn
av sin synd hjemfalne til fordømmelse, men Gud elsker alle mennesker
og har gjort det mulig at de kan bli frelst. Når et menneske, dratt
av Guds Ånd, vender om og tar imot Jesus som frelser, får det
sitt navn skrevet i livets bok. Livets bok inneholder navnene til alle
som fra tidenes morgen har bekjent seg til å tjene Gud. Livets bok
må ha med den Guds dom å gjøre som den første
engelen forkynner i Åp. 14. Den Guds dom som er forenet med det evige
evangelium.
. Den undersøkende dom De bibelstuderende skapte et nytt begrep, DEN UNDERSØKENDE DOM. Den består i: I nærvær av Faderen og en uttallig engleskare begynner Jesus, vår talsmann og forbeder, undersøkelsen av livets bok. Et navn, Adam, ropes opp. Det undersøkes i bøkene om han har fått skrevet tilgitt ved alle sine synder, og om han har vært tro til døden og stolt på en kommende Frelsers død og fortjeneste. Hvis det kan bekreftes vil Jesus anta seg hans sak. Hans synder vil bli utslettet og hans navn vil bli stående i livets bok. Motsatt eksempel: Profeten Bileam. Han var engang en Guds profet og det er hevet over enhver tvil at han hadde sitt navn i livets bok. Den bibelske beretning om hans senere liv og endelikt, gjør det helt klart at Jesus umulig kan godkjenne ham og hans navn vil bli strøket av livets bok. Og den tilgivelse han kan ha fått tidligere i sitt liv er ikke lenger gyldig. Dette er "Den undersøkende dom". Dette er ikke en dom som blir fullbyrdet etter hvert som avgjørelsen faller. For de rettferdiges del blir det ved Jesu komme, for de andre etter de 1000 år, se Åp.20.kap.9. Når synd blir helt utslettet. Når Jesus har fullført undersøkelsen av livets bok og alles sak er avgjort, erklærer Han: La den som gjør urett, fremdeles gjøre urett og den urene fremdeles bli uren og den rettferdige fremdeles gjøre rettferdighet og den hellige fremdeles bli helliggjort, Åp. 22,11. Nå kommer motbildet til syndebukken i den jordiske helligdomstjeneste. Jesus har fjernet de frelstes synder fra himmelens bøker. Nå legger han dem på Satan som må bære dem ned i ildsjøen, hvor de når den tiden kommer, blir tilintetgjort sammen med ham. De ufrelste bærer selv sine synder ned i ildsjøen, hvor de blir tilintetgjort sammen med dem. Synd er i Guds øyne en konkret sak. Når den engang er begått, eksisterer den, inntil den til sist blir utslettet i ildsjøen sammen med døden og dødsriket. Lys over paktens ark og dens innhold De troende hadde funnet, ikke å forglemme, veiledet av Guds Ånd, den eneste logiske og fornuftige forklaring på Guds dom. De hadde fått en klar forståelse av hva som foregår i den himmelske helligdom og hva det betyr for oss som lever idag. De fant mer i helligdommen. De fant paktens ark. Og Guds tempel i himmelen ble åpnet og hans pakts ark ble sett i hans tempel, Åp.1 1,19. der fant de Guds lov. De gjenoppdaget sabbaten og ble klar over den katolske kirkes forandring av hviledagen og at den også hadde fjernet det andre budet. De begynte å forstå profetien i Malakias det 3.kap. hvor han skriver om paktens engel som skal komme til sitt tempel, og om renselsen av Levis barn og at han skal holde dom. Malakias forutsier at mens den undersøkende dom foregår i himmelen vil det blant Guds barn på jorden foregå en spesiell renselse og helligelse av deres liv. De må bringes i fullstendig overensstemmelse med Guds bud. Mal 3,3. Det lys som strålte ut fra helligdommen i himmelen og særlig fra Guds pakts ark, gjorde at de forsto og antok den 3. engels budskap i Åp. 14, med advarselen mot dyret, dets bilde og merket, men det er en annen historie. På den forbilledlige forsoningsdag skulle Israels barn samle seg om helligdommen, de skulle ydmyke seg, faste og bekjenne sine synder. Vi som lever i den virkelige forsoningsdag burde ikke ta saken mindre alvorlig, mens vår store yppersteprest gjør soning for oss og virkelig fjerner våre synder fra himmelens bøker i helligdommen der oppe. |
Mens Vi Venter - nr. 7 - mai 1994 |